Monday, January 3, 2011

Transformasi Kepimpinan Sekolah

Salam bahagia. Selamat kembali ke sekolah untuk semua warga sekolah. Sempena tahun baru keazaman dan semangat bekerja baru yang membara membolehkan transformasi kepimpinan sekolah berlaku pada tahun 2011. Tiga pertanyaan yang harus diingat semula untuk setiap orang GB ialah; 1. 'Why are we doing what are we doing? 2. What are we doing 3. Can it be done in a better way?'

Kita pun selalu diingatkan apabila hendak memulakan perubahan, maka mulakan dengan anjakan paradigma, teori-teori mengurus perubahan, model-model transformasi  organisasi dan akhirnya amalkan atau praktik apa yang dipelajari di sekolah sendiri. Inilah dikatakan 'intelectual understanding' bidang kerja yang patut menjadi pegangan pemimpin sekolah yang boleh didapati dari pembacaan meluas atau menghadiri seminar, diskusi atau persidangan kepimpinan dan pengurusan organisasi.

Sebagai GB adalah wajar berupaya untuk menjalankan kajian terhadap organisasi sendiri. Amalan sebegini selalu dipraktik oleh organisasi firma yang menjalankan 'action research' atau kajian tindakan. Kekurangan amalan 'action research' dikalangan pengurus atau pemimpin sekolah adalah satu kelemahan yang nyata. GB mesti berupaya membangun kualiti profesional dan pembelajaran yang mana secara tidak langsung akan meningkatkan kompetensi staf.

Program perkembangan staf yang berterusan mampu meningkatkan kualiti pengajaran. Kebiasaannya perkembangan profesional guru merangkumi bidang penyelidikan (contohnya menulis kajian tindakan), maklumat dari luar (hadir kursus luar sekolah), pengetahuan guru sendiri (pengalaman mengajar, sebagai pemeriksa LPM dll) dan pengetahuan yang dibina bersama rakan-rakan guru (perkongsian ilmu dan pengalaman).

Program perkembangan staf boleh bermula seawal Januari. Tetapi mesti ingat bahawa transformasi kepimpinan yang hendak dibawa oleh pemimpin sekolah bukan 'linear' dan bukan mekanistik. Ia kompleks dan perlu diurus dengan sebaik-baiknya. Doll (1986) menyebut 'To stimulate productivity, the school leader evidently needs to do such things as make his or her viewpoints clear, help try out new ideas, conscientiously criticize poor work, maintain standards of performance, develop staff role assignments, emphasize the meaning of headline, and try to make certain that staff members are working to capacity'

Sebagai pemimpin yang reflektif, prihatin dan berprinsip GB perlu memberi perhatian kepada aspek kemanusiaan, mampu membentuk 'follower' dari kalangan guru dan murid. GB mesti mengenepikan kedudukan sahnya untuk turun padang bersama para guru dan murid menjadikan dirinya 'hamba' bagi memenuhi keperluan mereka. Semoga rakan-rakan GB  dapat merubah cara pemikiran orang yang dipimpin. Transformasi hanya berlaku bila warga sekolah bekerja berlandaskan komitmen, etika dan moral yang tinggi.

1 comment:

  1. Salam
    Saya amat bersetuju dgn pandangan tuan pd perenggan terakhir...GB perlu meningkatkan prestasi guru-guru mereka pd aras A br transfomasi itu berlaku....

    Upgredkan guru2 kita dr C kepada A supaya visi dan misi sekolah dpt dicapai dan kita dikelompokkan sekolah kluster spt yg diwar2kan...

    ReplyDelete