Selamat berjumpa semula. Ada rakan-rakan GB bertanya kenapa perbincangan fasal petunjuk prestasi (KPI) didahulukan dalam perancangan 2011, walhal perkara seperti misi dan visi patut jadi fokus awal. Ingin saya jelaskan bahawa perbincangan mengenai KPI membolehkan pengukuran dibuat terhadap pencapaian sekolah seperti mencapai sasaran, melebihi target atau 'below target'. Ini bermakna GB bersama guru-guru mereka mesti membuat penilaian terhadap pencapaian 2010 sebelum merangka perancangan baru 2011. Ia dikatakan 'reflection and learn' atau mudahnya bermuhasabah!
Berbalik kepada misi dan visi sekolah, ada pertanyaan mengenai mana yang hendak didahulukan misi atau visi? Berdasarkan pembelajaran dan latihan yang pernah saya lalui adalah jelas bahawa misi mesti didahulukan dan diikuti dengan visi, selepas itu dinyatakan matlamat bidang-bidang pengurusan sekolah.
Misi adalah kewajipan yang mesti dijayakan oleh semua warga sekolah. Mandat misi dari Akta Pendidikan 1996, Sub-NKRA Pendidikan, GTP dll adalah jelas perlu dilaksanakan. Membangun potensi individu melalui pendidikan berkualiti adalah misi agung semua organisasi yang bergelar sekolah seperti dinyatakan dalam FPK. Ia memenuhi kehendak negara dan bersifat nasional.
Semetara visi adalah impian yang mahu dicapai oleh sekolah untuk menjadi sesuatu yang terpuji. Ada sekolah yang mahu menjadi sekolah terbilang peringkat negeri, sekolah cemerlang daerah, sekolah prestasi tinggi dll. Ini bermakna visi lebih bersifat lokal, sesuai dengan suasana dan budaya setempat.
Isu yang kerap ditimbulkan juga ialah berapa misi dan visi yang perlu ada di sekolah? Sudah pasti satu misi dan satu visi. Semua warga sekolah bertanggungjawab untuk menjayakan satu misi dan satu visi yang dikongsi bersama. Jadi kenapa masih ada organisasi sekolah yang mempunyai misi dan visi pengurusan kurikulum, HEM, bilik BOSS, bimbingan kaunseling dll yang saling berbeza. Sepatutnya melalui latihan yang betul dan amalan pengurusan yang dinamik perkara sebegitu tidak patut berlaku. Pengurusan dan kepimpinan yang komited perlu memperbetulkan hal tersebut. GB mesti faham bahawa misi dan visi 'cascading' sehingga ke bilik darjah, padang permainan, kantin, pejabat, komuniti sekitar dll. Jadi yang berbeza adalah matlamat dan objektif. Matlamat pengurusan HEM dan Kokurikulum ada perbezaannya. Objektif program LINUS berbeza dengan objektif program sukan sekolah. Semua mesti bergabung tenaga menjayakan misi dan visi sekolah.
No comments:
Post a Comment